top of page

האם הכריך שמכינים לבית הספר יכול לחזק את הקשב והריכוז של הילדים? בהחלט כן!

הידעתם שלכריך שאנחנו מכינים לילדים למסגרות יש השפעה ישירה על הקשב והריכוז שלהם?

ככל שאנחנו משקעים מבחינה תזונתית בכריך כך נחזק יותר את הקשב והריכוז – כלומר ככל שנשתמש בחומרי מזון יותר בריאים, מגוונים ואיכותיים כך הילדים יהיו יותר חזקים, מרוכזים וקשובים . באמת!

לדוגמא : אם במקום לחמנייה מקמח לבן עם ממרח שוקולד או גבינה צהובה, נשים לחמנייה מקמח מלא או כוסמין או פרוסות לחם שיפון עם גבינת עיזים קשה, וירקות או ממרח שוקולד ביתי וטבעי / ממרח חלבה עשיר במקום ממרח שוקולד מוכן ומפוצץ בסוכר כבר נייצר שינוי משמעותי.




אז מה מומלץ לשים בכריך ?


לחם : רוב הילדים אוהבים לקבל את הלחם שהם רגילים לאכול בבית, ולרוב זה לחם לבן (פיתה או לחמנייה או פרוסות). במקום להישאר עם הלחם הפחות בריא, ניתן למצוא מגוון רחב של לחמים "בריאים יותר" אשר ניתן לחשוף את הילד אליהם כבר בבית ולהכין בהם את הכריכים. הרבה ילדים מתנגדים לאכילת סוג לחם אחר בגלל הצבע, הם רגילים לאכול לחם בצבע מסוים ופתאום מחליפים להם אותו לצבע אחר שאולי מבחינת הילד פחות מושך ופחות מוכר. לכן חשוב מאוד לחשוף את הילדים ללחמים אחרים בצבע שונה ובטעם אחר ולעשות זאת באופן הדרגתי. כלומר – יום חושפים ללחם לבן ויום לאחריו ללחם מקמח כוסמין או שיפון ואז הילד ישתף פעולה בצורה יותר זורמת ונוחה.


ממרחים : הרבה ילדים אוהבים שוקולד (זה טעים, מוכר ומעלה את רמת האנרגיה במהירות) אך ההשפעה של ממרח זה על הקשב והריכוז היא מאוד גבוה וישירה, כך ששוקולד יכול לגרום לשינויים חדים ברמת הסוכר בגוף דבר שישפיע על הקשב והריכוז במהלך השיעורים.

היום נמצאים הרבה ממרחים טבעיים (מוכנים או שניתן להכין בבית) שהם בהחלט יכולים להיות תחליף טוב ומחזק לממרחים ידועים אך פחות בריאים.

דוגמא לממרחים מחזקים :

חומוס | פסטו | ממרח אבוקדו (שחלק גדול מהילדים ממש אוהבים) | ממרח עגבניות | ממרח חלבה | ממרח שוקולד חרובים או שוקולד לוז ועוד ..


תוספת : לרוב התוספת שליד הכריך היא ירקות או פירות ויש הורים שמשלבים בקופסת האוכל בייגלה, עוגיות ועוד. יש הורים שמשלבים את התוספת בתוך הכריך כמו טונה, ביצה או ירקות בתוך הכריך . זה תלוי במה שהילד אוהב או במה הוא בחר !

כמובן שניתן לשלב תוספת מעל הממרח (או במקום) בתוך הכריך שמחזקת את הגוף כמו: ביצה קשה, מקושקשת או חביתה עם עגבניות או זיתים, גבינה לבנה קשה (בולגרית או גבינת עיזים) .

חשוב מאוד להוסיף ליד הכריך ירקות חתוכים שמחזקים את הגוף ומעלים את תחושת השובע. ניתן לשלב כל ירק טבעי (עגבניות, מלפפון, קולרבי, חסה, גזר, פלפלים בצבעים ועוד) ומומלץ לשים בקופסא נפרדת את הפירות ולעודד את הילד לאכול אותם בהפסקה בנפרד ולא ביחד עם הכריך.


רצוי לא לשלב מתוקים או ממתקים (או כל מזון אחר שמכיל סוכרים ברמה גבוה) ליד הכריך כדי שהילד קודם יוכל את הכריך ויזין את עצמו וגם כדי שלא יהיו שינויים ברמת הסוכר בגוף דבר שישפיע על הקשב והריכוז של הילד .


כמו כן, חשוב מאוד לתאם ציפיות עם הילד לפני ששמים לו כריך "חדש" בארוחה למסגרת, דבר שיגרום לפחות התנגדות וגם יפחית את הסיכוי שהילד לא יאכל ויזרוק את הכריך בפח או יחזיר את הכריך הביתה.


ממליצה לכם להכין רשימה של כריכים בריאים ומחזקים שהילד ירצה לקחת אתו למסגרת ולפיה תכינו את הכריך ותגוונו בבחירה ואם הילד אוהב סדר וארגון אז לכתוב כל יום איזה כריך מכינים וכך הוא ידע למה לצפות.

bottom of page