top of page

אכילה מאוזנת לירידה במשקל בקרב ילדים

ל- 12% מהילדים בישראל בגילאי 18-5 יש BMI מעל 30 !

אני יודעת שנתון זה מדאיג הרבה הורים. במיוחד שבשנים האחרונות אנחנו רואים ופוגשים יותר ויותר ילדים שסובלים מעודף משקל וחווים חרם או יחס "שונה" מהסביבה.


ובמקביל היום אנחנו מודעים יותר שההשמנה אינה נובעת אך ורק מאכילה לא בריאה או מעודף חשיפה ואכילת ג'אנק פוד. היום אנחנו מודעים לזה שלמצב הרגשי - הנפשי והחברתי של הילד יש השפעה גדולה על האכילה שלו דבר שמשפיע באופן ישיר על המשקל.

בנוסף לכך, יש השפעה וקשר ישיר בין גישת ההורים והמצב הנפשי שלהם לבין השמנת הילדים והרגלי האכילה שלהם !




5 סיבות עיקריות להשמנה :

1. הרגלי אכילה לא בריאים ולא מזינים. הרבה ילדים התרגלו לשבת לאכול מול מסך (במיוחד ילדים קטנים בטענה שכך הם מסיימים את המנה שלהם) לא לאכול באופן מסודר ועוד. הרגלי אכילה אילו משפיעים באופן ישיר על כמות האוכל שהילד אוכל, תדירות האכילה ועל המצב הגופני שלו. כך שלהרגלי אכילה יש תפקיד מאוד חשוב והכרחי בחיים שלנו .

2. זמינות ונוכחות מזון תעשייתי ומהיר בתדירות גבוה בבית . אין ספק שאנחנו חיים בעידן המהירות , הזמינות והנוחות. יחד עם זאת ישנם השלכות ארוכות טווח על הבריאות שלנו במיוחד אם מדובר בצריכת מזון תעשייתי ומהיר בתדירות גבוה אשר מכיל חומרים שונים שגורמים להשמנה ומצבים גופניים שונים אחרים.

אגב, מזון תעשייתי הוא כל מזון אשר עבר תהליך עיבוד מסוים ולא צורכים אותו בצורתו הטבעית. בכך הגוף מתאמץ כדי לפרק ולעכל אותו וכתוצאה יש האטה בתהליך חילוף החומרים והשפעה על איזון הרעב והשובע.

3. מצב הרגשי של הילדים . יותר ויותר ילדים סובלים ממצב רגשי כגון : פחדים, חרדות, מתחים ולחצים. מצב זה גורם להם לחפש את הפיצוי באוכל ובצריכת המזון .

מחקרים מוכיחים שהמצב הרגשי של הילדים משפיע על המשקל וההתפתחות שלהם. כך שבתקופת הקורונה אחוז הילדים שסובלים ממשקל עודף עלה כתוצאה מהשינוי הרגשי שהם חוו.

4. הגישה של ההורים. הרבה הורים לא מודעים להשלכות הרגלי האכילה הלא בריאים, לצריכת המזון התעשייתי ולהשפעת המצב הנפשי של הילדים של המשקל שלהם ולרוב מתייחסים לזה כמשהו רגיל – אך לצערי זה פוגע בילד מבחינה גופנית, נפשית והתנהגותית וזה משפיע באופן ישיר על תפיסת הילדים ועל הדימוי העצמי שלו.

בנוסף לכך, הרבה הורים דוגלים בגישת הביקורת וההפחדה. שתי גישות אילו לא מובילות לשיתוף פעולה בקרב הילדים ובכך ההשפעה על המשקל תרד.

5. המצב הנפשי של ההורים (לחץ, מתח, חוסר הקשבה ועוד.) למצב הנפשי של ההורים השפעה ישירה על התנהגות הילדים ועל הרגלי האכילה וצריכת המזון.

בעצם הילדים חווים ומרגישים את מה שההורים מרגישים וחווים מבלי שיגידו זאת. והם יכולים לפרש את החוויה והרגש כמו שהם רוצים וחושבים לנכון (הפרשנות של הילדים שונה מהפרשנות של ההורים) ובכך הפער בין המצוי לרצוי גדל דבר שמשליך על כמות ותדירות האכילה.

מה אפשר לעשות כדי לשנות את זה ?

1. בראש ובראשונה – העלאת המודעות מצד ההורים . הרבה הורים לא מודעים למה שהילד שלהם אוכל ולהרגלי האכילה שלהם בבית ובכך הם גם לא מחפשים פתרון או הכוונה. לכן אם אנחנו רוצים ליצור שינוי בקרב הילדים אנחנו רוצים להיות מודעים לכך. כי מודעות זה הצעד הראשון לכיוון השינוי.

2. הקניית הרגלי אכילה בריאים ומחזקים . אחד הדברים הכי בסיסיים באכילה בריאה ומחזקת וגם באורח חיים בריא זה הרגלי אכילה אשר משפיעים באופן ישיר על בחירת המזון ועל הצד הגופני והנפשי.

ממליצה לכם להיות מודעים להרגלי האכילה שיש לכם בבית ולסמן את אילו שאתם רוצים לשנות .


3. הורדת / החלפת מזון תעשייתי במזון טבעי ובריא להגדיר שברוב הארוחות ביום הבחירה שלכם ושלהם תהיה במזון בריא ומחזק ולתת את האפשרות לפעם או פעמיים ביום לאכול מזון תעשייתי כמו : חטיפים, נשנושים, ארוחה מהירה ועוד.

יש לעשות זאת בהדרגתיות ובהתאם לסדר יום שלכם ובתיאום ציפיות עם הילדים .

4. חיבור הילדים לגוף ולצרכים הרגשיים והפיזיים שלהם . החיבור לרגש ולמצב הפיזי ברוב המצבים גורם לילדים להיות מודעים לגוף שלהם ולבחור את המזון המתאים בהתאם למה שהם מרגשים וצריכים .

אין ספק שנקודה זו מחייבת תרגול מצדנו ההורים כדי שנוכל להעביר אותה לילדים .

5. התייחסות ההורים לעצמם (למצב הרגשי והפיזי שלהם) הורים יקרים - אתם דוגמא אישית עבור הילדים שלכם.

בכך כל מה שתעשו ותשנו ישתלם לכם לטובת עצמכם וגם לטובת הילדים שלכם .

לכן בחירת הדברים על פי סדר עדיפות יעזור לכם להתמיד בשינוי ויוביל לשיפור האכילה ואורח החיים שלכם יותר ויותר.



עכשיו אתם מודעים למצב ולחלק מהפתרונות.

מזמינה אותכם לעיין בהם שוב ולבחור בפתרון שהכי מתאים לכם וילדים שלכם.


כמו כן,

לכל שאלה, התייעצות והכוונה אני כאן

שלכם באהבה

ערין


bottom of page